I dag har
jeg resubmittet artikkelen “Longitudinal Relationships between Language and Verbal Short-term Memory
Skills in Children with Down Syndrome”, som jeg har skrevet sammen med Arne Lervåg, Solveig-Alma Halaas
Lyster og Charles Hulme. Håper editor er fornøyd med revisjonen vår og
at artikkelen blir akseptert.
Artikkelen fokuserer som tittelen sier på språk og minne
hos barn med Down syndrom. Dette er barn som har økt risiko for språkvansker. Fordi det i det internasjonale fagmiljøet er
gjennomført få forskningsstudier i forhold til hvordan barn med Down syndrom
utvikler språket sitt over tid og fordi studiene som foreligger ofte er av svak
forskningsmessig kvalitet (f.eks. få informanter og aldersblandede grupper) -
er det viktig å utvinne ny kunnskap på området. Artikkelen som i dag er resubmittet
er en longitudinell studie der vi sammenligner språkferdigheter
hos en alderskohort av barn med Down
syndrom (N=43) med en alderskohort av typisk
utviklede kontrollbarn (N=57). De to gruppene ble matchet for nonverbale mentale evner og sammenliknet på ordforråd,
grammatikk og verbalt
korttidsminne. Barn med Down syndrom viste
svakere ferdigheter innen alle områdene som ble testet sammenliknet med de
yngre typisk utviklede barna på samme nonverbale mentale alder, men
forskjellene var små på ordforståelse. Longitudinelle analyser
viser betydelig stabilitet i både
språk og verbalt korttidsminne over tid,
noe som tilsier at tidlig språk- intervensjon
må prioriteres for barn med Down syndrom.
- Skrevet av Kari-Anne Næss -
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar