Jeg måtte smile litt for meg selv når jeg så første posten
på programmet som var ulike tiltak som har blitt iverksatt for å øke andelen
kvinnelige professorer. Ved institutt for spesialpedagogikk har vi kvinnelig
instituttleder og kvinnelig kontorsjef. Videre er det en betydelig flere
kvinnelige enn mannlige ansatte i faste vitenskapelige stillinger og det samme
gapet gjør seg gjeldende mellom kjønnene også for stipendiater. Tiltakene som
UIO tilbyr knyttet til coaching og økonomisk støtte til frikjøp fra undervisning
føles derfor nesten litt urettferdig på mine mannlige kollegaers vegne. Ikke
det at jeg er imot ordningen og tiltakene, det er jeg på ingen måte – jeg vet
jo så inderlig vel hvordan det både er med tanke på kjønnsfordeling i
toppstillinger og i akademia generelt, men ved vårt institutt synes jeg faktisk
vi trenger flere mannlige professorer. I det hele trenger vi kanskje flere
professorer – både kvinnelige og mannlige: I 2013 var det kun en mann og ingen
kvinner ved det Utdannings-vitenskapelige fakultet som fikk opprykk. Ja, ja –
nok om dette med kjønnsbalansen i akademia.
Resten av seminaret hadde nemlig en mer praktisk tilnærming
til opprykksarbeidet. Ingunn Tho som er en relativt nyopprykket professor hadde
et innlegg om eget arbeid mot opprykkssøknaden og det virket som om det gikk et
gisp gjennom forsamlingen når hun gikk igjennom listen over alt hun hadde lagt
ved søknaden – i alt 7 vedlegg:
- Curriculum Vitae
- Liste over publikasjoner
- Liste over vitenskapelige presentasjoner
- Liste over veiledning
- Beskrivelse av forskningstemaer
- Forskningsplan inkludert vitenskapelige ambisjoner
- Pedagogisk mappe
Hvert av vedleggene var svært utfyllende skrevet og spesielt
den pedagogiske mappen syntes svært omfattende (inkluderte
undervisningshistorie, undervisningsfilosofi, eksempler på planlegging,
gjennomføring og evaluering av undervisning, eksempler på utvikling av
undervisningsopplegg, dokumentasjon på deltakelse på kurs og seminarer i
undervisningspedagogikk, videreutvikling av undervisningen, oppsummering og
utviklingsmål.
Senere på dagen holdt Unn Røyneland et tilsvarende innlegg
om sine erfaringer med skriving av opprykkssøknaden. Hun vektla spesielt dette
med å utarbeide en plan for opprykksarbeidet.
For egen del var kartleggingen som må ligge til grunn for
utarbeidelsen av en slik plan veldig enkel. Det jeg mangler før jeg skal skrive
ferdig min søknad er flere publikasjoner – begynner i morgen…
- Skrevet av Kari-Anne Næss -
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar