Ingrid Høibo og Lovise Søyland fra DSL+ prosjektet har ansvar for å lede arbeidet med utvikling av tekstfrie bildebokapplikasjoner. Applikasjonene skal utvikles basert på tekster fra forfatteren Wenche Hoel Røine. Høibo og Søyland arbeider også med rewiev artikler som tar for seg kriterier for god bruk av visuelle kvaliteter i bildeboka og i bildebokapplikasjoner, se skriveseminar.
I prosjektperioden fram til 2018 skal studenter innvolvers i prosjektet. Studentene, Silje Bjerkan og Marielle Laastad, fra Institutt for forming og formgiving, Høgskolen i Telemark, er de første studentene som arbeider med utvikling av visuelt materiell til bildebokapplikasjonene.
Marielles storyboard basert på teksten: Larven |
Oppstart
av studentprosjekt
Ved
første møtet fikk studentene en innføring i prosjektets rammer. Rammene er
utarbeidet med bakgrunn i praktisk erfaring og tidlegere forsking- og
utviklingsarbeid og diskutert under møtet med referansegruppene i DSL+
prosjektet tidlegere i år. Les mer her: Møte
referansegruppen.
Under
møtet med studentene ble kvalitetskjennetegn på bildebokapplikasjon med
fokus på det visuelle drøftet. Det ble vist til eksempler på applikasjoner som:
"Nighty night", "Kubbe lager skyggeteater" og
"Mumi". I appen "Nighty night" ser en hvordan ulike teknikker er kombinert for å
skape et helhetlig uttrykk. Kominasjonen av tegning og foto skaper illusjon og
opplevelse av materialitet. Appen «Mumi» er basert på «Hvordan gikk det?» av
Tove Janson og publisert første gang i 1952. Appen har et fint detaljnivå der
leseren kan aktivisere forskjellige animeringer på vei gjennom Mumidalens
eventyrlige landskap. "Kubbe lager skyggeteater" er en av de mest
anerkjente norske bildebokapplikasjonene og et godt eksempel på bl.a. hvordan
strekens karakter er av betydning. Les mer her: Å
formidle bildebokapplikasjonar til barn.
Marielles collageskisse av hovedkarakterer |
I
utarbeiding av visuelt materiale må studentene være bevisst på: Bruk av kontur
og kontraster (bl.a. lys/mørk), avgrensing av detaljnivå, stilisering/
abstraksjon, synsvinkel, proporsjoner, tekstur (papir), uttrykk i karakterene,
overdrive for å hjelpe barna å forstå/ tydeliggjøre følelser, at bildene vise
framdrift/driv i historien, at bildene pirrer nysgjerrigheten til barna, farge,
fargesymbolikk og fargeassosiasjon.
I
utarbeiding av det visuelle må en også ta høyde for at det skal overføres til
applikasjonsmediet. Lyd (må brukes på enkelte funksjoner/ element i
applikasjonen), funksjoner og interaksjon må planlegges.
Marielles collageskisse av larven |
Studentens
prosjekt - "In progress"
Studentene
har gått inn i prosjektet med ulike tilnærminger, problemstillinger,
teorigrunnlag og teknikker.
Marielle
har startet med å utarbeide et storyboard for teksten: Larven. Over kan dere
se hennes første skisser. Videre har hun valgt å arbeide analogt med
papircollage og tegning, se bilde av hovedkarakterne og larven.
Siljes digitale skisse av karakteren Nina. |
Karakterutvikling: Hvem er Nina, og hvordan ser hun ut?
"Basert på teksten "Under garasjen" ser
jeg for meg at Nina er ei 6 år gammel jente. Hun er ei glad jente med et stort
smil. Nina bor i et hus sammen med sin mor. Hun liker regn og vind, og å være
ute. Nina har langt silkesort hår, en varm sommerbrun farge i huden hele året.
Øynene har en klar isblå farge. Hun er flink til å kle på seg, hun har en
regnbukse, en regnjakke og støvler. Hun kan ikke knytte sløyfe. Hun liker
å leke og løpe ute sammen med Alan, spesielt når regnet har laget store
vanndammer. Hun liker å hoppe i vanndammen slik at det spruter og lager
bølger."
Silje
Vi ser fram til videre samarbeid med studentene og utvikling av bildebokapplikasjoner.
Ingrid Høibo og
Lovise Søyland
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar